IN MEMORIAM


Vadim Palm
1924-2007

2007 aastal lahkus meie hulgast tunnustatud motomatkaja Vadim Palm. Vadim sündis 1924 aastal Narvas. Tema põlvkonnale langesid osaks rasked sõja-aastad. Soovimata teenida kummaski võõrväes osales Vadim Teises maailmasõjas Soomepoisina ja hiljem, saatuse tahtel 20. Eesti Diviisis. Tartu lahingutes teenis Vadim välja Raudristi. Punavõim saatis Vadimi 12 aastaks Venemaale vangilaagrisse, kuid see ei murdnud tublit eesti meest. Naastes asus Vadim elama Pärnusse. Kuuekümnendatel liitus Vadim motomatkajatega ning oli Enn Saigi matkagruppide raudliige. Oma Jawa 350-ga käis ta huvitavatel ja rasketel motomatkadel:

1962 Krimm
1966 Tadzhikistan
1968 Kirgiisia
1969 Kasahstan
1973 Turkmeenia, Karakumi kõrb
1975 Vladivostok, Nahodka. Matk võitis Nõukogude Liidu meistritiitli.
1976 Arhangelsk, Petsamo
1980 Novosibirsk, Altai Siberis
1983 Kogalõm, Põhja-Tjumen

1975. aastal tunnistati Vladivostoki-matk NL meistritiitli vääriliseks. Vähestel olnuks ette näidata raudrist ja NSVL meistritiitel. Vanameistri viimaseks matkaks mootorrattasadulas jäi reis Karakumi kõrbe - 1987a. testis Saksa DV mootorrattatehas MZ oma toodangut Turkmeenias, et neid hiljem Liibüa armeele müüa. Projektis osales peale Vadimi veel neli eestlast. Vadim annetas oma kuulsa, ehedana säilinud matka-Jawa Kurtna mootorrattamuuseumisse. Ajaloolist tsiklit saab näha muuseumi teisel korrusel. Sellised mehed on noorema põlve motomatkajatele tubliks eeskujuks.
Kirja pannud Urmas Kauniste.

Valik pilte Vadim Palmi reisidest
Pilt - Vadim Palm ning tema Jawa 350 (1962, asub Kurtna Mootorrattamuuseumis).


Enn Saik
1935-2003

25. novembril 2003a. lahkus meie hulgast tuntud motomatkaja Enn Saik. Enn alustas motomatkamist 1957, kuuludes klubidesse Spartak ja Kalev. Järgnevatel aastatel loodi Eesti Matkaspordi Federatsiooni juurde Auto-Mototmatkasektsioon. Paralleelselt tegutsesid klubid Autom ja Atlas. Pisut hiljem klubi AMO. Enn oli tegev nende kõigi tegemistes. NL matkaspordireeglite järgi osales Enn 23 kategooriamatkal ning juhtis neist 17. FIM Rallil osales Enn NL võistkonnas 1963 Itaalias. Itaaliasse sõideti 175cm3 Kovrovetsitel. Kõik Ennu järgmised matkad sooritati aga 1961 Jawa 350-ga. Eksootilisemad Ennu matkad olid Karakumis 1969, Tallinnast Vladivostokki (13000 km) 1975, Altai mäestikus 1981. Altai matkaga saavutas Enn NL meistritiitli motomatkamises. NL meistersportlase tiitel motomatkamises omistati Ennule 1983. Aunimetuse Eesti meistermatkaja sai Enn 1990 aastal. Kogu oma tegutsemise vältel osales Enn paljude motomatkaürituste organiseerimisel ja läbiviimisel. Enn ei jäänud kõrvale ka iseseisva Eesti Mootorrattaspordi Föderatsiooni taasloomisest ja valiti selle esimeseks mototurismikomisjoni esimeheks 1991. Enn osales ka eestlaste esimesel matkal Nordkappi 1992. Oma viimased motomatkad tegi Enn 90-date keskel peamiselt Põhjamaadesse ning kokkutulekutele Eestis. Viimastel aastatel oli aga konsultandiks Saksa motomatkajatele, kes on nüüdseks teinud mitmeid eksootilisi matku (Vladivostokk, Baikal, Murmansk) Venemaale. Enn töötas 30 aastat ENSV Riiklikus Autoinspektsioonis ja hiljem ARK-s tehnikaspetsialistina, erialalt oli ta autoinsener. Kõik noorama põlve motomatkajad olid alati oodatud Ennu suvekodus Kolgal, ka rahvusvaheline motomatkaseltskond leidis seal alati peavarju. Eesti motomatkajad jäävad hoidma tubli eesti mehe ja motomatkaja mälestust.

Valitud pildid Ennu albumist - matkad Altaisse, Kesk-Aasiasse ning Skandinaaviamaadesse


Pilt - Enn Saik oma kuulsa "Jawaga" 24. august 1991 Raahe, Soome. Pildistas Urmas Kauniste.